Momo Kapor..intervju… 2008


VOLEO BIH DA BUDEM PONEDELJAK

PISE:Jelena Tinska

Pet do pola dvanaest. Kapija dvorista iza koje lezi Arci. Haski Moma Kapora. Vrata otvara Ljia (Momova supruga) u elegantnom teget kostimu. Bela kosulja . Mirise na Eden. Ulazimo u atelje. Stafelaj, miris boja mnogo svetla. Iz ateljea u odoban stan. Mnogo slobodnog prostora, mnogo knjiga. “sada ce Momo”, kaze Ljilja “ udesava se za tebe. (ovo je aluzija na moju knjigu DUHOVNI APERITIV, jer on je jedan od harizmaticnih muskaraca erotizovanog uma o kojima sam pisala).

Ubrzo Momo stize. Nasmejan, namirisan u crnom dzemperu. Sedamo za prostran sto. Ljilja odlazi na sisanje. Pozdravljaju se kao da su se juce sreli. Divno.

Momo je uzbudjen, nova knjiga upravo se otisnula na njegove, na obalu citalaca.

Momov uvod

“Evo ti uvod za intervju” kaze i pocinje; Intervju je ustvari duo-drama koja se nikad ne odigra.I onaj koji postavlja pitanja i onaj koji na njih odgovara, lazno se predstavljaju u sto lepsem svetlu.Ja jos nikad u zivotu nisam procitao da neko koga intervjuisu govori o gadostima. O tome da se valjao pijan po blatu, daj e zeleo da siluje svoju sestru, da ubije baku zbog nasledstva, a onaj koji pita toliko ulepsa pitanja da ih je steta kvariti odgovorima.

Jelenin upitnik

O.Prvo secanje.

M.K. Strasan prasak. Mrak. Prasina. Rusenje kuce na moju glavu.Jedno telo koje me stiti. To je moja majka koja tom prilikom gine, kao i ostalih cetrdeset ljudi u kuci 13-og aprila 1941. Mrtvo mace u mojim rukama. Jedini sam ja ziv i tim se tumaci nekoliko stvari u mom zivotu;osecanje krivice, osecanje separacije i bavljenje umetnickim poslom. Po recima moje stare tetke umetnoscu se bavim jer mi je tom prilikom pala gredana glavu.

1. Kada i gde ste bili najsrecniji?

M.K. Nikad nisam bio najsrecniji, zbog toga sto je pisac zivotinja koja samu sebe posmatra sa strane. Kao u nekoj vrsti shizofrenije. Kad sam bio najsrecniji dobro sam znao, gledajuci sastrane da se to nece dobro zavrsiti i to je kvarilo moju srecu.

2.Kuda idu Vase misli u ovom zivotnom trenutku?

M.K.Svaki umetnik ima odnegovani egoizam, koji je plemenit, i koji se tice njegovog dela. U ovom trenutku obuzet sam svojom novom slikom koja osim sto je komplikovana treba da odise patinom a sve to u jednom potezu.

3.Za kojim talentom ceznete?

M.K.Za talentom barskog pijaniste, koji ne mora da nosi svoj instrument, a na njemu moze i da drzi casu.

4. Sta je za Vas potpuna sreca?

M.K. Postoji jedna divna pesma u prozi, americkog pesnika Karla Samberga, koja se zove “Sreca”.O coveku koji je obilazio ucene ljude, filosofe pitajuci ih sta je sreca i niko nije umeo da im odgovori. I jednog dana setajuci se suncanim Hajd-parkom u Newyorku, video je kako na travi na prostrtom cebetu sedi porodica Madjara, kako piju pivo iz burenceta, a neko svira harmoniku dok se deca okolo igraju. Shvatio je da je to sreca. Sreca je nesto jako blizu nas ali mi to otkrijemo ili kasno ili nikad.

5.Sta smatrate precenjenom vrlinom?

M.K. Rad.Ljudi koji mnogo rade samo popunjavaju svoju istinsku prazninu.

6.Sta smatrate svojim najvecim uspehom?

M.K.Sto sam ziv.

7.Sta kod sebe ne volite?

M.K. Uglavnom nista ne volim. Mogao bih o tome da napisem nekoliko tomova.

8.Sta ne volite kod drugih?

M.K. To sto pokusavaju da me promene u ovim godinama.

9.Postoji li apsolutna cestitost?

M.K. Ne. Cak ni kod onih koji su otisli u najvise sfere, do zvezda. Mislim na monahe koji su posveceni Bogu i zive u manastirima i koji su vrh gotske kadedrale i vrh cempresa u Hilandaru. Mislim da oni vode strasnu bitku sa sobom u kojoj cesto ne pobedjuju kada se radi o cestitosti.

10.Sta je najextravagantnije u Vama?

M.K. Obicnost.

11.Vasa najcrnja strepnja?

M.K.Nikad se ne tice mene, jer se ne bojim nicega, sem da se ne uplasim. Ta strepnja je uvek okremuta prema onima koje ja volim.

12.Vase najomrazenije iskustvo.

M.K.Razmena leseva u sivim plasticnim kesama sa rajsferslusom u Hercegovackom ratu na jednom drumu, dok sa svake strane druma kukaju majke, i cenkanje da se sa jednog vaznog mrtvaca u kesi dobilu tri manje vazna. Mesec je avgust, oseca se zadah nepokopanih tela, pije se viski, pusi se i pregovara.

13. Sta je Vasa najupecatljivija osobina?

M.K.Radoznalost.

14.Vase najdublje kajanje.

M.K.To bi takodje bila jedna prilicno debela knjiga.Ali saznanje da se covek kaje je toliko dragoceno da vredi i gresiti.Cesto zbog zudnje za zivotom nisam obracao paznju na druge.

15. Najvrednije blago koje posedujete.

M.K.To sto jos uvek sa istim zarom prilazim belom platnu kao da pravim prvu sliku. Znaci jos sam ziv.

16. Sta je za Vas najdublja mizerija?

M.K.Kad slepcu ukrades novcanik.

17. Sta je najveci kvalitet jednog muskarca.

M.K. Da ostane sto duze muskarac.

18. Sta je najveci kvalitet jedne zene?

M.K. Da lepo stari.Da pristane da je zovu “bako”. Da ne prebacuje nogu preko noge precesto…

(Ovo je bilo vrlo sovinisticki, ali..)

19.Ko su Vasi omiljeni pisci?

M.K. Ja. Uvek bih na letovanje poneo svoju knjigu.

20.Ko je Vas najomiljeniji imaginarni heroj?

M.K.Zilijen Sorel. On je mlad, lep, obrazovan, lukav, i sve se zavrsava njegovim pogubljenjem.

21. Ko je istinski heroj Vaseg zivota?

M.K.Radovan Karadzic.Neprikosnoveni vodja svih Srba, ma gde ziveli.Njegova glava je ucenjena na 5000000 dolara, dok je glava Josipa Broza Tita za vreme rata vredala samo 100000 nemackih maraka.On je pesnik i psiholog, sve drzi pod kontrolom. On u 21-om veku zivi kao Robin Hud, u sumama i pecinama i nikog ne pljacka.

22.Gde bi ste voleli da zivite?

M.K.Ovde. A kada bi morao da odem, kada bi me oterali odavde, postoje samo dva mesta na kojima bih mogao da zivim;ili Newyork ili neko zabito ribarsko selo na nekom Grckom ostrvu.

23. Kada bi posle smrti mogli da birate da se vratite kao osoba ili kao stvar, sta bi ste izabrali?

M.K.Ponedeljak.

24.Kada bi dakle ponovo ziveli kakav bi ste zivot izabrali?

M.K.Pre svega ne bih bio pisac.Bio bi slikar i jedino sto bih pisao bilo bi moje ime na slici.

25.Kako bi ste zeleli da umrete?

M.K.Od metka.

26.Recite sta Vam je na srcu?

M.K.Na srcu su mi pilule za snizenje pritiska

27.Pitajte Vi mene nesto?
M.K. Sta radite veceras?

I tako smo zavrsili razgovor. Kada bi meni neko postavio pitanje, sta je najvaznija osobina jednog muskarca, ja bi h odgovorila – toplina. Momo Kapor zraci toplinom.Na kraju mi je poklonio knjigu. Sa posvetom. Ne mogu Vam reci sta je napisao!

~ od Jelena Tinska na 25 aprila, 2010.

Postavi komentar